Vad är Motocross
Motocross är sporten som ger allt ifråga om fart, spänning, adrenalinkickar och den totala kontrollen över sig själv och sin motorcykel.Motocrossen i Sverige växte fram efter andra världskriget och blev snabbt en av de absolut populäraste mc-sporterna. Detta hängde kvar i cirka 20 år, sedan avtog intresset från massmedia och därmed även publiktillströmningen. I början på åttiotalet exploderade 80-kubikscrossen som tävlingsform med flera tusen utövare i åldrarna 12 till 16 år.
Hur blir man crossförare?
Man behöver naturligtvis en motorcykel avsedd för motocross, en hjälm, crossbyxor och cross-stövlar samt ett ryggskydd. Därutöver kan man ha ytterligare skydd.
Hur får man börja tävla?
Man går med i en SVEMO-ansluten klubb, om man är 12 år eller äldre kör man upp för licens. Är man yngre deltar man i Guldhjälmsutbildningen i sin klubb, där man erhåller en Guldhjälmslicens. Denna berättigar föraren att deltaga i Guldhjälmstävlingar men det gäller att träna tålmodigt, för ty idén är inte att bli stjärna över en natt utan att ha ett långsiktigt mål.
Vad innebär tävlandet?
Det innebär ansvar men också spänning, äventyr och kontroll över motorcykeln. Man tävlar mot andra likasinnade crossintresserade ungdomar, såväl killar som tjejer. När man är under 13 år är det 85-kubik som gäller, när man är 13 år kan man ta steget upp till en 125:a.
Hur går en tävling till?
Efter att ha träningskört på morgonen och lärt sig banan, blir man kallad till start. Man radar upp sig bakom en startgrind och när den faller börjar heatet. Banorna inleds alltid med en startraka, som går över i en startsväng och den som är först fram väljer spår.
Finns detta i Sverige?
JA! Så vad väntar du på, kom igen och prova på. Kanske är det just du som har talangen och kan utvecklas till näste mästare. Och du, man håller sig även borta från alkohol, droger, cigaretter och att dra på stan, det har man inte tid med om man ska bli bäst.
(Källa: Svemo)
Avesta Motorstadion
Träningstider Avesta Motorstadion
Måndagar 17-20
Onsdagar 17-20
Lördagar 10-14
Öppettider gäller även knattebanan. Vid körning på knattebanan ska även barnet vara medlem i en SVEMO-ansluten klubb.
Träningspassen är uppdelade i 30 min knattar, 30min 125cc - uppåt.
Knattarna inleder varje heltimme.
Träningsavgifter
Medlem: 145kr
Icke medlem: 195kr
Guldhjälmsåkare 50kr
+5kr i serviceavgift för banktjänst
Regler
* Visa respekt för varandra! Snabbare förare måste ta hänsyn till nybörjare på banan.
* Avvakta vaktmästarens signal innan ni kör ut på ert pass.
* Använd alltid miljömatta i depån (ingen matta, ingen körning).
* Depåkörning bakom markering vid grind förbjuden.
* Håll rent och snyggt vid din plats i depån (finns miljöstation)
* Håll din linje på banan, byt inte spår på rakan.
* Korsa aldrig banslingan eller stanna ute på banan, åk färdigt hela varvet.
* Ge signal innan du åker av banan.
* Om du ramlar eller kör sönder, skjut bort cykeln utanför banmarkering.
Vad är Enduro
Enduro, som är spanskt ord betyder uthållig. Sporten utövas under hela året. Enduro är den av motorcykelsportens grenar som i Sverige har flest utövare, från motionsåkare till yppersta elit. Sverige har sedan många år varit ett av de ledande länderna i de internationella mästerskapstävlingarna, VM/EM och Lag-VM (Six Days).Den traditionella tävlingsformen för enduro i Sverige är Typ 1. Det innebär att de tävlande kör en pilad bana som har transportsträckor på allmänna vägar och specialsträckor i terrängen eller på sämre vägar och stigar.
Tävlingsformer
EnduroSvenska mästerskap och den klassiska "Novemberkåsan" körs som Typ 1. Förutom att ta sig fram snabbt måste de tävlande själva serva och reparera sina motorcyklar under tävlingen. Därför gäller det att köra på ett taktiskt sätt, så att det finns krafter kvar för att ta hand om eventuella mekaniska bekymmer.
Många klubbar har anordnat speciella träningsområden av mer permanent karaktär, där medlemmarna har möjlighet att bedriva träning under ordnade former. Det är på sådana områden som den enklaste typen av tävlingar brukar hållas. Ofta körs de då som klubb- eller motionstävlingar på en ändlös banslinga. Tävlingen avgörs över ett eller flera varv. Denna form av enduro, vars popularitet har ökat otroligt under de senaste tio åren, går under beteckningen Typ 2.
Gotland Grand National och Ränneslättsloppet är de största och mest kända varvloppen, som tävlingsformen också kallas. Eftersom varvloppen uteslutande hålls inom avlysta områden, ger de även förare utan registrerade motorcyklar och/eller utan körkort möjlighet att delta.
Maskin och utrustning
Motorcykeln som används inom endurosporten har stora likheter med en motocrossmaskin, men motorn är inte lika hårt trimmad. Storleken på motorcyklarna varierar, från vanligvis 125cc två-taktaktsmaskiner till de största fyrtaktarna, som är på över 500cc.
Förutom en passande motorcykel krävs en del personlig utrustning för att köra enduro. Hjälmen som används är vanligtvis av samma modell som inom motocrossen, alltså med ett rejält inbyggt käk/tandskydd. Ordentliga kängor och ett bröst/skulderskydd. Ett smidigt ryggskydd används idag av många förare, vilket rekommenderas.
Enduro.
Hur börjar man tävla?
För att få tävla och framföra ett enduro-registrerat fordon på allmän väg, krävs förutom körkort även tävlingslicens. Licens utfärdas av SVEMO efter ansökan från förarens klubb.
Verksamhet som riktar sig till yngre förare - utan körkort - brukar inom enduron vara inriktad på teknik och åkträning
(Källa: Svemo)
Våra Banor
Räfsbo
Vår längsta bana ca 10 km.
Banan är belägen 1.5 mil norr om Avesta. Vid Fors Kartongfabrik vik av mot By, därefter pilat till banan i Räfsbo.
Observera körriktningen! Åt det håll som pilen på informationstavlan visar!
Öppettider:
Torsdagar 9.00-21.00
Söndagar 12.00-17.00
Undvik att köra på vägarna. Det får endast ske i samband med att man bryter varvet eller av annan nödvändig anledning måste åka på vägarna och då kör man lungt så att man inte efterlämnar spår. Att åka och varmköra motorcykeln eller rensa däcken från lera är alltså inte tillåtet.
Teckomatorp
Vår senaste bana.
En klart underskattad bana på 4,8km. För att komma hit åk RV68 från Avesta till Jularbo, håll utkik efter en grusväg ca 100m efter korsningen mot Folkärna i Jularbo. Kör ner på grusvägen och du kommer till Endurobanan samt Guldhjälmsbanan.
Banan startar på Guldhjälmsbanan (åk åt höger från parkeringen), så ta det lite försiktigt med de yngre åkarna som kör där. Likaså slutar endurospåret på guldhjälmsbanan, se er därför för innan ni åker ut på den när ni kommer från skogen.
Öppettider:
Onsdagar 9.00-21.00 (Enduro och Guldhjälm)
Lördagar 12.00-17.00 (Enduro)
(för Guldhjälm gäller 10.00-17.00)
Guldhjälmsbana
Crossbana för våra mindre åkare.
För att komma hit åk RV68 från Avesta till Jularbo, håll utkik efter en grusväg ca 100 m förbi korsningen mot Folkärna i Jularbo. Kör ner på grusvägen och du kommer till Guldhjälmsbanan samt Endurobanan.
Banan är ca 850 m lång och gjord för åkare som kör upp till 80cc. Här håller även knattecross-skolan till vid sina träningar. På ytan innanför hela banan finns även en liten plätt där de som inte vill köra på "stora banan" kan åka en liten ganska plan slinga.
Öppettider:
Onsdagar 9.00-21.00 (Guldhjälm och Enduro)
Lördagar 10.00-17.00 (Guldhjälm)
(för Enduro gäller 12.00-17.00)
Copyright © Alla rättigheter förbehållna